Concours d'elegance Soestdijk 24-25 augustus

Citroën Nederland heeft nog een aardige verrassing in petto voor diegenen die niet naar ons kampeerweekend kunnen komen: op het Concours d'elegance op het terrein van Paleis Soestdijk wordt een gedeelte van het terrein en ook van het parkeerterrein vrijgehouden voor Citroën en haar berijders. Er wordt geprobeerd om een heel speciaal model tentoon te stellen, dit is nog niet bevestigd volgens de laatste berichten.

Let op: voor gebruik van deze parkeerplaats is aanmelding vooraf verplicht; het aantal beschikbare plaatsen met korting is ook beperkt.
Op is op, geldt daar.  
Vraag ons eerst om de kortingcode via het contactformulier , uitsluitend voor clubleden, met als onderwerp Soestdijk en vermeld je lidnummer in de tekst.  N.B. Deze kortingscode geldt alleen voor de eerste 2 keuzes in het menu: kaarten voor volwassenen en kinderen, dus niet in combinatie met een bezoek aan het paleis. 
Je meldt je vervolgens aan op deze site: Concours d'elegance Soestdijk

cdesoestdijk

Men pakt groot uit en doet een beroep op de clubs om voor ieder model een concourswaardig exemplaar te vinden.

Ook voor de BX is een plekje voorzien, in het tijdvak 1980-1989:

 

cdesoestdijk decennia

Zoals het er nu naar uitzien heeft de organisatie zich vergist en plaatst het de Visa, BX en Xantia in één vak.
Dat hadden natuurlijk de AX en XM moeten zijn.  Ik heb om opheldering gevraagd.

Ben je in het bezit van een concourswaardige BX (dus zo origineel mogelijk en in perfecte optische staat) laat dit dan aan ons weten!

Update: milieuzones

FEHAC pleidooi voor uniforme gemeentelijke milieuzone door kabinet overgenomen

Van: Fehac 

In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III stond dat deze regering van plan was de milieuzones overal gelijk te trekken. De FEHAC heeft er al vaak op aangedrongen om een einde te maken aan de wildgroei in de binnensteden van allemaal verschillende milieuzones. Als FEHAC zijn we er blij mee dat ons pleidooi voor harmonisatie nu succes heeft gehad. Eindelijk moeten de gemeenten met een milieuzone deze eenduidig en alleen voor diesels gaan invoeren.

Milieuzones zijn vrijgesteld voor benzine en 40+ diesels
Het kabinet heeft nu besloten om per 1-1-2020 de milieuzones overal in Nederland alleen te laten gelden voor diesel personen-, bedrijfs- en vrachtauto’s. Gemeenten hebben daarbij de keuze om diesels vanaf 15 jaar oud of vanaf 20 jaar oud te weren. En diesel voertuigen van 40 jaar en ouder zijn van rechtswege al vrijgesteld van de milieuzone-regelgeving. Dat betekent dat alle benzinevoertuigen en dieselvoertuigen 40+ straks niet meer kunnen worden geweerd in een gemeentelijke milieuzone en (het kopen van) ontheffingen voor deze voertuigen daarom ook niet aan de orde is. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat die hierover gaat stuurt het harmonisatie besluit milieuzones nu naar de Tweede en Eerste Kamer om het daar te bespreken en te laten goedkeuren.

Einde aan de Utrechtse, Rotterdamse en Amsterdamse uitzonderingen
De harmonisatie betekent dat een paar gemeentelijke afwijkingen bij de milieuzones tot het verleden gaan behoren. In Utrecht vervalt het aanvragen van een vergunning voor 40+ diesels. In Rotterdam worden definitief ook de oude benzineauto’s weer toegelaten. In Amsterdam vervalt de uitsluiting voor bijvoorbeeld oude touringcars en vrachtwagens als die op benzine lopen.

Duidelijke borden begin van een milieuzone
Er komt een systeem van eenduidige borden dat begrijpelijk is voor de automobilist.
Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren en of ze dieselauto’s van 15 dan wel 20 jaar weren. Ook mogen ze zelf bepalen hoe groot hun milieuzone wordt. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op. Dan gaat het verbod voor 20+ naar 15+ en de gemeenten die al vanaf 2020 op 15+ zitten, hanteren dan een nog stengere norm. Dit gebeurt in 2025 volgens het ministerie van I&W omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden.

Andere voertuigen andere regels
Het staat gemeenten vrij om voor andere voertuigen, zoals bromfietsen, eigen milieuzones vast te stellen en hiervoor eigen ontheffingenbeleid te hanteren, met inbegrip van leges voor ontheffingen. Amsterdam is hèt voorbeeld daarvan en kent voor bromfietsen al een uitgebreide milieuzone. Het is alleen niet te hopen dat er weer een nieuwe lappendeken aan verschillende bromfietszones komt waar de FEHAC weer tegen ten strijde moet trekken.
 

Bekijk hier het originele artikel