Update: milieuzones

FEHAC pleidooi voor uniforme gemeentelijke milieuzone door kabinet overgenomen

Van: Fehac 

In het regeerakkoord van het kabinet Rutte III stond dat deze regering van plan was de milieuzones overal gelijk te trekken. De FEHAC heeft er al vaak op aangedrongen om een einde te maken aan de wildgroei in de binnensteden van allemaal verschillende milieuzones. Als FEHAC zijn we er blij mee dat ons pleidooi voor harmonisatie nu succes heeft gehad. Eindelijk moeten de gemeenten met een milieuzone deze eenduidig en alleen voor diesels gaan invoeren.

Milieuzones zijn vrijgesteld voor benzine en 40+ diesels
Het kabinet heeft nu besloten om per 1-1-2020 de milieuzones overal in Nederland alleen te laten gelden voor diesel personen-, bedrijfs- en vrachtauto’s. Gemeenten hebben daarbij de keuze om diesels vanaf 15 jaar oud of vanaf 20 jaar oud te weren. En diesel voertuigen van 40 jaar en ouder zijn van rechtswege al vrijgesteld van de milieuzone-regelgeving. Dat betekent dat alle benzinevoertuigen en dieselvoertuigen 40+ straks niet meer kunnen worden geweerd in een gemeentelijke milieuzone en (het kopen van) ontheffingen voor deze voertuigen daarom ook niet aan de orde is. De staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat die hierover gaat stuurt het harmonisatie besluit milieuzones nu naar de Tweede en Eerste Kamer om het daar te bespreken en te laten goedkeuren.

Einde aan de Utrechtse, Rotterdamse en Amsterdamse uitzonderingen
De harmonisatie betekent dat een paar gemeentelijke afwijkingen bij de milieuzones tot het verleden gaan behoren. In Utrecht vervalt het aanvragen van een vergunning voor 40+ diesels. In Rotterdam worden definitief ook de oude benzineauto’s weer toegelaten. In Amsterdam vervalt de uitsluiting voor bijvoorbeeld oude touringcars en vrachtwagens als die op benzine lopen.

Duidelijke borden begin van een milieuzone
Er komt een systeem van eenduidige borden dat begrijpelijk is voor de automobilist.
Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren en of ze dieselauto’s van 15 dan wel 20 jaar weren. Ook mogen ze zelf bepalen hoe groot hun milieuzone wordt. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op. Dan gaat het verbod voor 20+ naar 15+ en de gemeenten die al vanaf 2020 op 15+ zitten, hanteren dan een nog stengere norm. Dit gebeurt in 2025 volgens het ministerie van I&W omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden.

Andere voertuigen andere regels
Het staat gemeenten vrij om voor andere voertuigen, zoals bromfietsen, eigen milieuzones vast te stellen en hiervoor eigen ontheffingenbeleid te hanteren, met inbegrip van leges voor ontheffingen. Amsterdam is hèt voorbeeld daarvan en kent voor bromfietsen al een uitgebreide milieuzone. Het is alleen niet te hopen dat er weer een nieuwe lappendeken aan verschillende bromfietszones komt waar de FEHAC weer tegen ten strijde moet trekken.
 

Bekijk hier het originele artikel

Berichtgeving nieuwe brandstof stickers leiden tot verwarring

Berichtgeving nieuwe brandstof stickers leiden tot verwarring

van: https://fehac.email-provider.nl/web/0bw72c9sfd/k3iga8avz5/b4bj5ejbhv/u0dvp3nc5f

Nieuwe brandstof stickers bij de pomp 
Vanaf 12 oktober staan er bij alle benzinepompen in heel Nederland nieuwe aanduidingen voor de verschillende brandstoffen: het zijn de in de hele EU gelijke etiketten die vermelden hoeveel ethanol er in de benzine wordt bijgemengd en de hoeveelheid biodiesel die er in de diesel zit. Dat wordt E5 voor maximaal 5% bijgemengde ethanol, E10 voor maximaal 10% bijgemengde ethanol en bijv. B7 voor 7% maximaal bijgemengde biodiesel. Ethanol is een soort alcohol uit tarwe of mais en biodiesel komt uit frituur- of braadvet.

Verwarring over betekenis 
Deze stickeractie heeft geleid tot enige verwarring: om te beginnen over Euro95 dat vaak wordt begrepen als brandstof in de verhouding 95% benzine en 5% ethanol. Die aanduiding 95 in Euro95 is echter het octaangetal van de benzine. Zoals Euro98 een octaangetal van 98 heeft.
Daarnaast bestaat de indruk dat er vanaf 12 oktober al overal 10% ethanol in de benzine zit. Ook niet waar: de verhoging van 5% naar 10% ethanol gebeurt pas in de loop van volgend jaar en ook dan blijft Euro95 of E5 nog volop verkrijgbaar.

Advies blijft: tank een premiumbenzine
Benzine zonder ethanol en met een hoog octaan getal zoals Shell V-power 98, BP Ultimate 98 en Competition 102 blijven nog steeds verkrijgbaar. Het advies van de FEHAC blijft om een van deze benzines voor een oldtimer te tanken om motorschade te voorkomen. De FEHAC volgt de ontwikkelingen rond brandstof op de voet, met name welke ethanolvrije benzines verkrijgbaar blijven.

LET OP:
De wetgever heeft een blijkbaar een heel hoge dunk van de burgers. Zoveel vertrouwen in kennis en kunde kan echter wel tot misverstanden leiden:
Als je een Premium benzine tankt zul je naar alle waarschijnlijkheid een E5 sticker tegenkomen. De oplettende lezers zullen gezien hebben dat dit betekent dat er maximaal 5% Ethanol in de brandstof zit. Voor Premium brandstoffen is deze toevoeging vooralsnog niet verplicht, er zit dus geen Ethanol in. De aanduiding E5 is toch de juiste, omdat 0% Ethanol ook voldoet aan de norm van maximaal 5%. In al hun wijsheid kon er geen E0 sticker vanaf, dat had het wel wat duidelijker gemaakt voor de argeloze gebruiker.

Nadere informatie
https://www.nove.nl/nieuwsberichten/iedereen/berichtgeving-over-nieuwe-brandstofstickers-leidt-tot-verwarring

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/milieuvriendelijke-brandstoffen-voor-vervoer/brandstofstickers